Sunday, January 3, 2010

Kisah Aku dan Fotografi II

Berbalik semula kepada peralatan kamera yang telah disembunyikan, aku mencongak dan merangka strategi untuk masuk ke bilik Mabah dan mencari peluang bermain dengannya. Jadi ketika keluargaku dan tetamu kami sedang menikmati juadah yang disediakan, aku pula tanpa berlengah menghabiskan nasi yang hanya sedikit ku jamah . Di benak fikiran hanya kamera dan alat ajaib tersebut. Lantas ketika masing-masing asyik bersembang sambil menjamu selera, aku terus ke singki membasuh tangan dan bergegas keluar dari dapur, seterusnya ke bilik Mabah.

Jeng...jeng...jeng, aku menggeledah seluruh bilik mama yang pada awalnya tersusun rapi, namun masih tidak ku temui dengan peralatan kamera tersebut. Puas aku menjenguk di dalam almari, di bawah katil, tapi masih juga tidak kelihatan. Aku hampir berputus asa, tetapi secara kebetulan aku teringat hanya satu tempat yang belum ku terokai. Aku menyelak di sebalik pintu dan ramalanku benar belaka. Di situlah Mama meletakkan "permainan idamanku". Tanpa melengahkan masa, aku mengeluarkan pistol cahaya itu.

No comments:

Post a Comment