Saturday, January 2, 2010

Kisah aku dan fotografi

Pepatah Melayu ade menyebut, "Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia sape yang tahu". Begitulah perumpamaan yang dapat aku simpulkan dengan kisah bagaimana aku berkecimpung dalam dunia fotografi secara serius. Semuanya bermula secara kebetulan, aku masih ingat lagi kali pertama seseorang saudara yang berkunjung ke rumah membawa sebuah kamera slr beserta dengan Flash Gun (Speed Light - alat untuk membantu mencerahkan suasana dan memantulkan cahaya supaya gambar yang kite amek tak pudar akibat cahaya yang direct ke subjek). Pendek kate, sbg kanak2 mentah yang jakun terhadap segala bende, aku ingin menjadikannye alat permainanku jugak, namun aku jadi lebih tertarik pade flash gun tersebut kerana ku rasekan bende yang menghasilkan cahaya itu "magic"....

Seperti tahu2 jek, mamaku dengan kerenah anak jantannye yang sekor ni...ketika tibe waktu makan nasik, die terus menyuruh tetamu kite tu menyembunyikan peralatan kameranya di bilik mabah (Gelaran ibudan ayahKu) kerana bimbang aku akan menjahanamkan hartanye. Tapi si budak degil ni ape yang die kisah, bile die suke kat sesuatu bende die akan cube sedaya upaya untuk mendapatkannye (walaupon dengan menitiskan air mata dan menghentak-hentakkan kaki atau pon berguling-guling di atas lantai atau tanah). Ya itulah aku, orang putih kate "spoilt brat" memang aku akur, sebagai seorang anak jantan tunggal memang aku mendapat perhatian lebih daripada kedua orang tuaku mahupon pakcik makcik yang lain.

2 comments:

  1. u'll get to see loads of my artwork after this...it's hard to juggle btwn writing and editing pictures...sabar ek...nanti timbul la tu gambar2 nnt=)

    ReplyDelete