Friday, January 1, 2010

Selamat Datang 2010...

Assalamualaikum...salam tahun baru...salam maal hijrah untuk semua...setelah sekian lame aku membiarkan blog ni terbengkalai...mungkin sudah tiba waktunye aku meluangkan mase untuk kembali aktif menulis...berkongsi pendapat dan mewarnai dunia "blogging" yang semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat zaman sekarang...tak kisah le timur barat selatan utara...semuanya tak terlepas dari kesan globalisasi...dan ternyata blogging merupakan satu medium yang menyatukan kite semua di sebalik segala perbezaan yang kite ade

2010...hampir sehari berlalu...memasuki dekad yang baru... dan seperti biasanye tetiap kali nak tahun baru...masing2 kite menanam azam baru...nak turunkan berat badan la...tak nak bertangguh lagi la...nak mengakhiri zaman bujang la...dan memacam lagi la azam2 tahun baru yang kekadang tak masuk akal langsung...samada tercapai azam kite tu, tiada jaminan...yang aku pasti azam la camne pon tapi kalo tiada usaha yang istiqamah maka ia hanya angan2 yang datang dan pergi setiap kali menjelang tahun baru

Aku jugak same macam mereka di luar sane...berazam nak kurus dan kembali ke bentuk asal seperti di zaman awal remaja dulu...tapi dah berape tahun azam yang same...samar jugak hasilnye...mulai 2009 yang lalu aku membuat azam untuk buangkan sifat suke bertangguh aku dan belajar menyimpan duit...same jugak kot...masih ade sikit lagi perangai "ala takpela leks dulu...banyak lagi mase ni"...dan tahun lepas aku berjaya mengumpul wang syiling yang dimasukkan ke dalam tabung aku; lebih kurang dua ratus jugak la...tak banyak pon tapi satu pencapaian dan usaha yang harus dikekalkan

Tahun ni aku tak tau la ape azam yang aku nak buat lagi...aku dah ikut kate hati aku supaya benti kerje...sambung belajar dan berusaha menjalankan perniagaan aku sendirik...aku dah tak pedulik ape orang lain nak kate...yang aku pasti di mane ade kemahuan disitu ade jalan...Man Jadda Wa Jadda...Aku yakin pada rezeki dan ketentuan Illahi...dan yang paling best orang tua aku merestui keputusan aku tak moh makan gaji lagi...sekarang ni aku dalam penggal kedua mengikuti pengajian dalam Sarjana Penerbitan di Universiti Malaya...hati aku pernah terdetik...ini adelah jaminan mase depan aku, supaya lebih cerah...aku akan teruskan berusaha walaupon sem lepas memang banyak sangat dugaan...gagal tiga2 subjek yang aku amek. Aku menyalahkan takdir...berdendam terhadap pensyarah...tapi seharusnye aku la yang wajib dipersalahkan.

DINAMIKA NUSANTARA ART...baru saje aku daftarkan pade 26 Disember lepas di Suruhanjaya Syarikat Malaysia...antara sebab utama aku menubuhkan syarikat ni ialah kerna aku bercita-cita nak jadi tokey jugak dalam industri fotografi tanahair...tapi mungkin bezanya aku ngan team2 fotografi yang lain...mungkin aku nak menawarkan perkhidmatan aku dengan caj yang lebih murah berbanding biasa...memang ade suare2 yang macam tak bersetuju ngan niat aku...tapi takpela aku yakin pade rezeki yang Tuhan tetapkan untuk aku...selain itu...aku menghormati semua jurugambar2 di luar sane...kite dalam bidang yang same...ayuh kita saling membantu...marilah kite bangun bersame...jangan la kite mengamalkan budaya jijik...menikam belakang...kutuk mengutuk...pangkah memangkah dan sebagainye...

Akhirul kalam...aku tak percaye pade istilah "The Best Photographer" atau "The Best picture in the world"...kerna semuanya terletak pade mate orang yang melihatnye..."Beauty lies beyond the eyes of the Beholder", jadi ape pon gambar yang dihasilkan, ia tetap mempunyai nilai estetika dan penuh bermakna...mungkin aku harus jugak menegaskan...tidak semestinye alat kite lagi murah kite tak boleh menghasilkan gambar yang berkualiti...yang penting teknik dan usaha gigih mesti ade...meminjam kate sahabatku Ashraf Saharaudin, merangkap rakan serumah, rakan sepejabat suatu ketika dahulu dan rakan kongsi atau pon bos aku di NUSANTARA PHOTOGRAPHY... "It's not the sword that makes a warrior"...aku sangat sokong akan kenyataan itu

sekian dahulu...renung2kanlah dan selamat beramal
SELAMAT TAHUN BARU =)

8 comments:

  1. dan sebagai kawan jauh kau..aku menyokong azam dan cita2 yang ko azamkan.rezki akan datang atas usaha kita sendiri..2010 here we come.

    ReplyDelete
  2. Stitch dear, one word, if you don't mind me saying: Paragraphs!

    Haha, good read, this. Melikes the reading of friends' thoughts. Write more :) And more photos, please. Melikes your photos.

    ReplyDelete
  3. Omg, dearie Linzy, i dun mind at all...in fact i didn't expect anybody to read or even comment at my post...

    I think this is a huge achievement for me...thanx anyway...

    I've always looked up to ur blog...and felt u are a much better writer than me...more expressive...interactive...pendek kate best la...

    am not so sure if my pictures are good enough...still struggling with my confidence issue...but i think i'm on the right track...

    ReplyDelete
  4. bro...aku xbce abis post ko 2...tp kire ko skang bukak comp sendri kan?fotografi rite?alhamdulillah....chaiyox2...!
    territory?
    harge?
    gudluck bro!

    ReplyDelete
  5. Ye wahai Pembaca blog yang tak diketahui... lebih kurang la tu...baru je nak idup perniagaan aku ni...

    Perkhidmatan yang aku tawarkan selain fotografi...graphic designing, membuat banner,bunting dan billboard, meranka dan mencipta iklan, penerbitan buku, risalah, flyer, brochure, dan ape jua yang berkenaan dengan publishing la...

    Aku juge bleh memberi khidmat menterjemah untuk bahasa melayu dang bahasa inggeris, ghostwriting, proofreading thesis, penulisan general.

    Territory berpusat di KL...tapi aku sanggup menjelajah ke mane2 asal rezeki aku ade kat sane...

    Utk harge plak sile email aku di khairafashrul@gmail.com untuk keterangan lanjut...

    ReplyDelete
  6. Hi Ashraf :)

    Er, I think it'd be better with paragraphs macam yang Linzy cakap ;) Kalau tak, pening! Macam my students punya essays plak hehe :)

    One more thing, try to use full and proper spelling of a word. Senang orang nak google nanti. Kalau tulis short form, sure susah nak jumpa website ni and BAD for business. Kan?

    Try to avoid spelling macam: Ape, mane etc.

    Oo and one more thing, register your blog kat www.nuffnang.com

    All The Best :)

    ReplyDelete
  7. Thanx for ur tips Sri...really appreciate it...i will try to improve my style of writing...but at the moment i'm just doin it for fun...

    I don't want it to be an obligation to follow any grammatical rules...because i still feel that in order for me to reach out to more readers out there i want it to be kind of laidback...relaxed...

    All my typo or spelling were merely intended...it sums up that i'm only human...it's ok not to be perfect sometimes=)

    ReplyDelete